Dans, dans – på bordet

Opprinnelig publisert: 22. oktober 2010

Jeg var på forlagsmøter mandag, og fikk pepper for mitt valg av André Bjerkes dikt til ”Del et dikt-spalten” i Aftenposten. Hva slags kred trodde jeg det ga? Nå prøver jeg meg på musikkfronten, i sikker forvissning om at det i det minste vil vise at alderen min begynner å tynge.

Da jeg skulle ha femtiårsdag for snart to år siden, lagde jeg en liste over den kuleste dansemusikken for gjestene mine. Det ga full uttelling. I fjor skulle vi ha Bokklubben Nye Bøkers høstfest her på huset, og jeg forsøkte å få tak i en diskjockey. Han var en hip fyr som naturlig nok lurte på hva slags musikk vi ønsket oss, og jeg forklarte at vi gjerne spilte voksen rockemusikk sammen med nye hits. Etterpå sendte jeg ham stolt min liste. Da ga han umiddelbart beskjed om at han trakk seg fra jobben og at den typen musikk spilte han bare på Dr Holms hotell. Vi fant heldigvis en annen, som skapte god stemning og som hadde med en og annen låt fra min liste for å gjøre meg tilfreds.

I kveld skal jeg i førtiårsdag, og i festlokalet har de bare en cd-spiller. Jubilanten var på jakt etter god musikk og hørte historien min, men så også listen. Kanskje var det bare for å være høflig, men hun sa i alle fall at hun har tro på musikken for hennes gjester også. Derfor har jeg nå brent to cd´er til i kveld og håper at det blir skikkelig ”Dr Holms-stemning” på dansegulvet – og gjerne på bordet også.

Hva syns du om listen? Gir den kred, eller viser den bare hvor gammel jeg er? Litt skryt helt på tampen: Det er bare fem av disse artistene / bandene jeg ikke har sett live.

Mine beste danselåter:

  1. Dexys Midnight Runners:  Come on Eileen
  2. Bruce Springsteen:  Dancing in the dark
  3. Steppenwolf:  Born to be wild
  4. Chumbawamba: Tubthumbing
  5. Police:  So lonely
  6. Madness: Our house
  7. Specials: Message to you Rudy
  8. Clash:  Should I stay or should I go
  9. U2:  Sunday, bloody Sunday (Live)
  10. Bob Marley: No woman no cry (Live)
  11. Stiff Little Fingers: Doesn´t make it all right
  12. Iggy Pop:  Passenger
  13. Patti Smith:  Because the night belongs to lovers
  14. Beatles: Twist and shout
  15. Frank Zappa:  Bobby Brown
  16. Soft Cell: Tainted love
  17. Bette Midler: Beast of burdon
  18. Simon & Garfunkel: Cecilia
  19. Tom Robinson: 2-4-6-8 Motorway
  20. Bangles:  Manic Monday
  21. Billy Idol: White wedding
  22. Rolling Stones: Satisfaction
  23. Pink Floyd: We don´t need no education
  24. Weather girls: It´s raining men
  25. Ida Maria: Oh my god
This entry was posted in Musikk. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

