Menneskets ondskap

Opprinnelig publisert: 29. oktober 2010

I går hadde jeg bursdag. Særlig pga Facebooks fødselsdags-reminder, fikk jeg mange hyggelige hilsener. Jeg selv er derimot så gammeldags at jeg leser i Aftenposten og Dagsavisen om hvilke personer som har bursdag og hvilke hendelser som har skjedd på den bestemte datoen. Derfor kunne jeg i går lese at Kes Verkerk, (han som nesten sprengte 15- minutters-grensen på 10 000 meter på skøyter), Bill Gates, Erik Thorstvedt og Julia Roberts også hadde bursdag, så jeg følte meg i godt selskap. Den som har bursdag i dag har det verre, for den 29. oktober 1897 ble Joseph Goebbels født.

Joseph Goebbels var, slik Aftenposten skriver i dag, den intellektuelle innen makteliten i Hitlers regime. Apropos mitt siste blogginnlegg om Spin Doctor, så var Goebbels kanskje den første, beste og mest ekstreme av alle spinndoktorer. Han var en mester i å påvirke massene og dirigere media. Her snakker vi ikke om uvitende ondskap, men om noe av den verste og mest kalkulerte ondskapen i menneskets historie. Og den var ikke drevet av uvitenhet eller dårskap, for Goebbels var lynende intelligent og hadde blant annet doktorgrad i filosofi.

Til alle tider har filosofer og forfattere reflektert over det ondes problem. Joseph Conrad formulerte kimen til ondskap enkelt og greit: ”Det er unødvendig å tro på en overnaturlig kilde til ondskap; mennesket er selv i stand til å begå enhver grusomhet”. Goebbels fullførte sitt ”verk” 1. mai 1945 med å ta livet av sine seks barn med gift, for deretter å skyte sin kone og seg selv.

Denne bokhøsten er det én bok som vekker til refleksjon over hvordan vi alle kan ha det i oss å bidra til grenseløs De fattigeondskap: Steve Sem-Sandbergs De fattige i Lódz. Den handler om den største jødegettoen i Nazi-Tyskland. Her kan du lese om hvordan jødene selv var med på å organisere sin egen undergang. I begynnelsen var det over 250.000 innbyggere i gettoen, og ved krigens slutt var det bare noen hundre igjen. I denne dokumentariske romanen følger vi den jødiske formannen, og leser om hvordan han gjennomfører den ufattelige utvelgelsesprosessen som han utfører med en slags moralsk patos. Dette er en sterk bok om knapt fattbare skjebner, som virkelig setter menneskets ondskap i perspektiv.

Oppfordringen er: Benytt Goebells’ bursdag til å tenke over hvordan ondskapen får grobunn. Jeg tror dessverre at Liv Ullmann hadde rett i sitt utsagn: ”En klok mann har sagt at det onde i verden bare skjer fordi de gode tillater det. Og det tror jeg er sant.”

This entry was posted in Bøker. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

