Sinnasnekker´n og sinnamestring

Opprinnelig publisert: 1. september 2010

I går begynte tv-serien ”Sinnasnekker´n” på TV Norge. Den minnet meg på alle mine egne prosjekter, og hvordan de har utfordret min evne til sinnemestring.

”Sinnasnekker´n” går ut på at Norges eneste kjendissnekker, Otto Robsahm, oppsøker frustrerte hjemmesnekkere. Det gjør han for å forsøke å redde både hus og forhold. I går handlet det om Kent og Cathrine som hadde kjøpt hus i Fetsund. Kent var en beslutningsvegrende, halvpraktisk mann som hadde gått løs på alle rom i huset samtidig. Selvsagt klarte han ikke å gjennomføre noen av prosjektene. Dermed fikk han en kald skulder av Cathrine, mens hele huset så ut som en krigssone.

Det var liten tvil om at Kent og Cathrine trengte noe mer enn en vanlig snekker for å ordne opp. Jeg lo godt i går, ikke minst fordi jeg kjente meg igjen i ønsket om å ordne opp hjemme. Kjæresten min er svært lite begeistret for at jeg har ti tommeltotter, og for at jeg har en tendens til å ende opp som Atle Antonsen i kamp med min egen sinnemestring. Da er det godt å se at noen har det enda verre, og selvsagt litt rørende at det går bra til slutt. I går så det i alle fall litt bedre ut for Kent og Cahtrine, selv om det virket som om de slet enda mer med kommunikasjonen enn med snekringen.

Jeg var fristet til å illustrere dette med Atle Antonsens film “Ting som irriterer”, men den har jeg jo lagt ut allerede på innlegget  “Sinnamestring på Tryvann”. Og så fant jeg en reklamefilm for yrkesfag som illustrerer både at det er farlig å slippe far løs hjemme, og at det finnes håp med mer utdanning.

This entry was posted in Film og tv. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

