En dranker med et skriveproblem

Opprinnelig publisert: 17. februar 2010

Dublin er kåret til Europas mest gjestfrie by. Nå er jeg akkurat kommet hjem etter en herlig langhelg, og jeg slutter meg gjerne til dem som hyller både byen og dens innbyggere. Det er over 800 puber i Dublin, og for oss virket det som om alle var fylt opp med synge- og drikkeglade mennesker fra morgen til kveld – også på søndagen. Dublin har en egen diskret sjarm og er en slags mindre og fattigere utgave av London.

Turen vår var en gave fra kjæresten min, og vi hadde fått med tre andre par som reisefølge. Det ble en varig fest, ispedd irsk kultur på sitt ypperste. Jeg har vært på pub-crawling i London, men Dublin Literary Pub Crawling var mye kulere. To skuespillere tok oss med til fire av de mest ”kulturbefengte pubene” og fortalte om de største irske forfatterne og fremførte bruddstykker av skuespill. De begynte med et utdrag fra Mens vi venter på Godot, før vi fikk en lang monolog fra Oscar Wilde på et av Europas eldste universitet, Trinity College. Så var det å crawle videre med drinker og stadig mer fuktige historier om irske forfattere. Vi fulgte i James Joyce’ fotspor og hørte om inspirasjonen til karakterene iUlysses. Det var en uhøytidelig og inspirerende gjennomgang av kjente og for oss ukjente forfattere. En av de mest drikkeglade vi fikk høre om var dramatikeren Brendan Behan. Da han var på en turné i USA benektet han å ha et alkoholproblem: ”Jeg er en dranker med et skriveproblem.”

Visste du at Oscar Wilde drev med boksing og kunne drikke amerikanske gruvearbeidere under bordet?  Da kunne du vært med på vårt lag i den avsluttende litterære quizen. Jeg kan med en stor porsjon stolthet og uten blygsel melde at roar champvi vant quizen og fikk tildelt en t-skjorte som for oss virket meget eksklusiv.

Dagen etter var vi på irsk house party – et annerledes house party enn dem jeg tidligere har hørt om. Det ble en fantastisk gjennomgang av irsk musikk og dans fremført av noen fullbefarne kunstnere. Og selvsagt var det allsang – som det er overalt hvor flere irer er samlet.

Oscar Wilde sa: ”Den eneste måten å bli kvitt en fristelse på, er å gi etter for den.” Jeg håper

This entry was posted in Bøker. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

